I Am Sensitive

I Am Sensitive

Sunday, May 3, 2015

Engkau Nurkasih



Hello Diary,

Diharapkan engkau sihat dan baik baik sahaja di sana. Aku di sini seperti biasa mengharungi liku liku hidup yang penuh dengan onak dan duri tetapi aku masih tetap berdiri teguh di mana sahaja aku berada. Umur aku kini sudah menjaugkau 38 tahun. Ucapan Happy Birthday dikirimkan oleh dia seperti biasa. Tetapi tahun ini agak lewat sedikit, tidak seperti tahun tahun yang lalu di mana dia tidak pernah gagal mengucapkan tepat atau beberapa minit selepas pukul 12 malam. 

Aku kagum dengan kesungguhan dia. Sungguh aku tertanya tanya ada apa dengan aku wahai saudari sehingga engkau tidak pernah gagal membuatku tersenyum di hari lahirku dengan hanya ucapan yang ringkas sahaja. Ya, memang benar aku selalu menunggu dengan hati yang besar segala apa jenis message dari dia. Hati terlonjak lonjak dengan penuh excitement apabila mendapat message darinya. Aku malu pada diriku kerana tidak mengingati hari jadinya tetapi sekarang aku sudah ingat dan aku berjanji bahawa aku akan melakukan yang sama pada dia.

Kadang kala, mahu sahaja aku memberitahunya bahawa aku sudah bertemu NurKasihku. Tetapi aku takut. Aku takut dengan keadaan. Aku takut akan jawapan yang akan diberi kerana hati aku kini sudah pulih dan aku tidak mahu lagi menyakiti hati aku. Kalau sakit lagi, agak susah untuk aku mahu mengubatinya. Cukuplah sudah masa masa yang lalu. Aku seperti orang yang tiada jasad. Hidup hanya kerana aku terpaksa. Aku bernafas tetapi aku bagaikan di dunia fantasi, seperti aku tidak wujud di dunia. Kehilangan dia begitu amat terasa. Setiap hari aku menyalahkan diri sendiri. Cukup benci aku dengan diriku waktu itu. Jikalau engkau tahu apa di dalam hati aku wahai saudari, engkau pasti percaya yang cinta aku memeng tulus untuk engkau. 

Ingin sahaja aku luahkan tetapi mulutku terkunci, jari jemariku terkaku dan otakku terbeku tidak boleh memikirkan apa apa lagi kecuali rasa yang  amat takut bahawa mungkin aku sendiri sahaja yang mempunyai perasaan terhadapnya. Lebih baik aku menyayanginya dari jauh. Wahai saudari, tahukah engkau bahawa perasaan kasih sayang aku terhadap engkau tidak pernah berubah atau berkurangan walaupun sudah tidak ketemu dengan engkau sekian lama. Sayang sekali aku dengan engkau kerana aku masih membawa gambarmu di dalam wallet aku. Tidak pernah aku keluarkan gambarmu kecuali jikalau aku ingin menatapmu. Kalau hati aku boleh berbicara dengan sendirinya, sudah tentu dia mengatakan aku gila. 

Engkaulah Nurkasih. Engkaulah wanita yang aku ingin jadikan sebagai sumber inspirasiku. Engkaulah wanita yang aku mahu menghabiskan masa tuaku bersama sama. Aku mahu mencintaimu dan menyayangimu dan aku juga mahu menjagamu di waktu engkau sakit, aku mahu membuat engkau tersenyum di waktu engkau sedih dan aku juga mahu menjadi wanita yang engkau yakin engkau boleh mengharapkan aku di saat saat engkau memerlukan seorang teman. Aku mahu jadi orang itu untuk engkau. Aku masih sayang dengan engkau tetapi aku takut untuk meluahkan.

Kadang kala kita berfikir yang kita boleh hidup berseorangan tetapi kita perlukan seseorang untuk bercerita. Betul kan? Kita perlukan teman untuk berbicara cerita cerita harian di tempat kerja, di rumah dan di mana mana sahaja. Kadang kala, tidak perlu kata apa apa pun, tetapi kita tahu apa ada dalam hati masing masing. Chemistry. Itu yang membuat two becomes 1, betul tak? Apa apa pun permintaan oleh dia, walau susah macam mana sekalipun, kita akan cuba untuk lakukan. Itu namanya cinta bukan? Kenapa aku masih memikirkan dia walau sudah bertahun kami berpisah? Kerana aku tidak pernah membiarkan cinta aku padanya padam di dalam hatiku. Sampai bila? Biarlah Diary…biarkan saja. 

Diary…aku penat. Aku ngantuk.  

No comments:

Post a Comment