I Am Sensitive

I Am Sensitive

Thursday, February 24, 2005

letter to my brother

dear diary,

my fever has subsided a little and i am still taking my medicines to keep it under control. i am suspecting the weather that causes the fever besides my lack of sleep. i have good news to share with my brother. allow me to write him a letter ok diary? i still want to share this news with him even when he is gone.

assalamualaikum bakim,

kau sihat ke? dah dekat 8 bulan aku tak jumpa kau. aku rindu dengan kau bakim. semua orang rindu ngan kau. aku demam ni, dah 2 hari. belum pergi doctor tapi aku makan panadol. aku rasa cuaca yang buat aku demam. lagipun hari tu aku main roller blade dua malam turut turut jadi aku tak cukup tidur sebab aku habis main pukul 4 pagi. penat lah aku, lepas tu hari panas sekali. dah dua minggu turut turut kat sini ada bush fire. hutan terbakar sebab panas sangat. hujan kurang sekarang tiap tiap hari panas. demam aku ni masih boleh dikawal lagi. belum teruk sangat sebab aku rasa aku nak demam terus aku makan ubat. aku nak cakap ngan kau, hari tu aku tak ingat kalau aku ada cakap kat kau balim tengah belajar kereta, sekarang ni dia dah pass dan dah ada lesen keter. mak ngan ayah suka sekali lagi lagi ayah. mak sembahyang sujud syukur balim pun sama jugak. kau sendiri tahu kan dah berapa lama mak ngan ayah tunggu masa ni. keluarga kita aje yang tak ada lesen keter, keluarga adik beradik mak ngan ayah yang lain semuanya ada. boleh dikatakan yang pencapaian balim amat membanggakan keluarga kita. dah lama kita berkeluarga tak ada lesen keter walaupun mampu nak beli keter tapi lesen tak ada.

kau sendiri dulu selalu kena pressure amik lesen tapi tak sempat kau nak amik kau dah pergi. tak apa bakim, sekarang ni balim dah ada lesen, aku pulak tengah dalam process belajar keter. aku dah pass aku punya basic theory test, sekarang ni aku amik final theory pulak. kalau aku dah pass, bolehlah aku amik practical lessons. test date aku untuk final 8 march ni jadi aku sekarang tengah sibuk ulang alik driving school untuk theory practice dia. insyaAllah kalau tak ada apa aral, hujung tahun ni aku adalah lesen. kau kan tahu waiting period kat sini macam mana. paling cepat boleh ada lesen pun dalam setahun. aku start belajar january tahun ni jadi estimation time memanglah december atau early 2006. aku tengah kumpul duit ni nak sambung belajar lagi. aku belajar tersangkut hari tu lepas kau meninggal. aku sedih sangat kau dah tak ada. tak tahulah bakim, aku rasa kehilangan sekali. aku tak tahu nak marah dengan siapa. aku redha kau meninggal tapi aku kesal lah.

banyak yang aku kesal bila teringatkan balik. aku rasa penyesalan aku ni aku akan bawak sampai mati. aku tak sempat nak jaga kau, aku tak sempat nak berbual dengan kau. aku belum puas bermanja dengan kau bakim. kadang kadang tu bila aku nak bergurau, aku teringatkan kau hati aku suka tapi bila aku sedar kau dah tak ada, aku sedih. dulu kita selalu bergurau, kau selalu tengok tv malam malam buta dekat hall, lepas tu kalau aku nak pergi toilet aku selalu kacau kau. kau ingat tak? sekarang ni kalau aku pergi toilet malam malam, aku selalu tengok kerusi yang kau selalu duduk tu. the spot where you always sat seemed so empty beyond its existing emptiness. kalau aku boleh ceritakan kau apa aku rasa, kalau aku boleh belah dada aku tunjukkan kau keadaan hati aku sekarang, baru lah kau faham apa perasaan aku. sebak yang tak tertanggung, sedih yang tak tertahan dan kesal yang tak berakhir.

bakim, kita nak beli keter nanti tau. balim lah yang drive sebab dia sorang aje yang ada lesen. belum tahu nak beli keter apa sebab belum pergi tengok lagi. ayah mati mati nak beli hyundai matrix, dia suka sangat dengan keter tu. aku pun tak tahu kenapa. cik amin kan drive keter tu agaknya dia dah rasa naik keter tu sebab tu lah dia suka. aku tak masuk share nak beli keter sebab aku pun sekarang tengah kumpul duit. ayah kata dia nak deposit 10 ribu, lepas tu ikat 7 tahun. kau tahulah keter kat sini COE cuma 10 tahun aje lepas tu kena jual, aku selalu fikir yang ada keter kat sini buang buang duit. public transport senang lagipun bukannya perlu sangat keluarga kita nak kena ada keter lainlah kalau kat malaysia tu. itulah sebab aku tengah kumpul duit ni. eh kau tahu tak bakim, aku suka lah dengan vintage cars. ari tu aku ada tengok kat johor, keter mini dia nak jual 7 ribu aje.

murah seh tapi mestilah aku kena tengok dulu keadaan keter dia sama engine dia. kawan aku kata lebih baik beli keter baru aje kalau nak drive kat KL sebab dia kata road condition kat KL lain. selalu jam jadi takut keter aku rosak kat tetengah jalan nanti. yelah memang itu pun aku fikir jugak tapi pada pandangan aku, kalau keter tu vintage tapi kalau aku tukar atau overhaul engine dia kasi bagus sama condition dia tip top tak risau sangat kan nanti? dia memati suruh aku beli keter baru, aku ni kalau ada duit memang lah aku beli keter baru tapi aku kena fikir jugak duit makan, minum, rumah aku nanti bila dah ada kat KL. kau tahu tak keter kancil baru harga dia baru aje RM28000 untuk 850cc. kalau aku kira kira memang aku boleh beli bayar habis jadi tak ada installment tapi kalau aku bayar habis, aku dah tak ada cash nanti. entahlah bakim, aku ni tengah fikir bebetul nak buat camna nanti. kalau boleh aku tak nak ada installment itulah sebab aku nak beli vintage jadi aku tak yah risau bulan bulan nak bayar duit keter.

tapi kalau beli vintage pulak kalau condition tak bagus dan tak maintain, aku takut selalu rosak pulak. tapi kalau aku beli kancil baru, aku taruk lah dalam RM15000 atau RM20000 deposit, aku tak kena bayar banyak untuk installment kan? tapi kalau aku bayar deposit banyak itu bermakna cash in hand aku akan kurang. tapi sebenarnya aku tak lah risau sangat sebab sekarang ni foreign students kat malaysia dah boleh kerje sambil belajar. tapi part time ajelah bukan full time. itu pun dah cukup bagus lah tu. yang aku risau ni, aku nak bayar duit insurance aku berbulan nanti bila aku dah start belajar balik. kalau boleh insurance aku tak nak surrender, sayang lah nak surrender, insurance tu aku beli semuanya untuk masa tua aku nanti. aku kira kira kan bakim, cukuplah jugak untuk masa tua aku nanti. insurance aku ada 3 semuanya mature bila aku 47 tahun nanti lepas tu duit CPF kan ada jugak, boleh lah makan sikit sikit nanti. aku nak amik anak angkat nanti bila aku dah stable.

tengok 2 ke 3 ke tapi aku nak mesti ada 2 perempuan. aku dah sediakan nama untuk diorang. aku nak didik diorang dan aku nak asuh diorang. kau tau tak ayat sampai sekarang pun senyap aje. tak ada berita langsung dia. dia terus senyap sampai sekarang. aku malas nak cerita kau pun tahu kenapa. aku dah susah nak anggap yang aku ada adik lagi. aku dah terkilan dan aku pun dah tawar hati. mungkin esok hari dia akan berubah tapi aku susah nak terima dia lagi. kau sendiri tahu memang dia tak dibesarkan sama sama kita jadi kemesraan kita ni lainlah. lagi lagi bila dia dah buat macam ni makinlah aku dah hilang kepercayaan. soal harta dan wang tu bukan isu utama di sini tapi soal kepercayaan dan sifat tanggungjawab yang ada pada diri dia. aku benci dengan sikap dia yang pentingkan diri sendiri. aku jijik sekali dengan perangai buruk dia. sudahlah pedulikan dia, buang current aje cakap pasal dia.

bakim, apis ngan shaf nak nikah bulan 11 ni. apis datang rumah hari tu mintak ayah lamarkan shaf. dia hantar cincin dan tetapkan hasrat. cik melah datang rumah berbual panjang masa hari raya tu. secara tak langsung kita berbual pasal arwah cik amir sama kau. cik melah nangis bila cakap pasal kau. aku tahan air mata aku dari mengalir. ramai orang yang sayangkan kau bakim. hati kau baik dan kau suka tolong orang. kau memang mulia di mata diorang. kau pergi umur kau muda, badan sihat tegap macam tu semua tak sangka kau boleh sakit sampai meninggal. dalam adik beradik kau memang special. walaupun kau banyak kelemahan dari segi pencapaian tapi ramai orang yang sayang dengan kau. itulah kelebihan kau yang tuhan berikan, dan memang terbukti Tuhan memang lebih sayangkan kau dari kita sebab itu kau diambilnya dahulu. bakim, kalau dengan kuasa Tuhan apa yang aku tulis ini boleh sampai pada kau, aku nak mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. semua yang aku cakap pada kau, semua yang aku buat pada kau, kalau ada yang menyakitkan hati kau, kau maafkan lah aku bakim.

aku menyesal sekali kalau aku sakitkan hati kau atau buat kau sedih. kau abang yang penyayang dan pengasih. kau senang maafkan orang dan kau tak pernah berdengki. aku maafkan segala dosa dosa kau terhadap aku dan aku pun halalkan makan dan minum kau. kita adik beradik bakim, dicincang macam mana pun, silaturahim kita tak akan putus. aku tahu macam tu lah jugak kita dengan ayat tapi aku susah nak sayang dia macam mana aku sayangkan kau sama balim. lain perasaannya sebab dia tak besar dengan kita, dia tak susah sama kita dan dia tak senang sama kita. kau sendiri tahu macam mana kita dibeza bezakan dengan dia dulu. kau sendiri tahu macam mana kita dihina dicaci dan disetan setankan dulu. aku benci dengan diorang tu semua. sebab diorang lah ayat tak duduk sama kita dan mungkin sebab dioranglah ayat jadi macam tu. aku geram bakim, geram aku dengan diorang ni tak berkesudahan. he was not given away but he was taken away from us!!

ayah diam aje sebab itu keluarga dia dan mak pun tak boleh buat apa apa sebab ayah bukannya akan peduli dah keluarga dia yang buat. cubalah kalau keluarga mak yang buat cam tu, ayah mesti sanggup bergadai nyawa. kau sendiri tahu sikap ayah macam mana. aku geram kalau teringatkan balik. aku ada 4 adik beradik tapi sekarang setahu aku, aku cuma ada satu aje yang masih hidup. bila agaknya kita boleh jumpa bakim? bila agaknya kita satu family akan bersama lagi? bila dunia dah kiamat, kita dah kena seksa, lepas tu kita dah habis kena seksa baru kita boleh jumpa ke? aku tak tahu lah bakim tapi nanti aku tanya orang yang pandai pasal agama ni ok. itulah kehendak ayah, mak, balim dan aku. aku ni tertinggal jugak sembahyang tapi aku tak nak tinggalkan sampai berhari hari. aku takut aku buat lagi perangai lama. orang kata old habits die hard.

tak apa bakim, aku selalu doakan untuk kau lepas sembahyang. selagi aku bernafas dan bernyawa aku akan hadiahkan alfateha pada kau ok. kau jangan bimbang jangan takut. duit duit kau kita sedekahkan pada mesjid dan orphanage jadi pahala dia berpanjangan. kalau aku dah tak ada pun, insyaAllah pahala kau masih ada. aku pun nak amalkan sedekah pada mesjid, semoga amal aku berkekalan. umur dah makin lanjut, sekarang ni semua fikir untuk masa tua aje. bila aku dah ada anak angkat nanti, aku nak amik anak yatim piatu, aku dengar syarahan hari tu uztas tu kata rumah yang ada anak yatim piatu adalah rumah yang mulia. bakim, aku ni lain dari orang normal. jadi kalau boleh aku nak buat sebanyak mana amal dan ibadat untuk bekal aku ke akhirat nanti. aku susah nak tinggalkan benda tu. aku malu dengan diri aku sendiri.

piza telepon aku hari tu, panjang kita berbual. dia cerita yang shaf cakap ngan dia apis nangis bila dia dapat tahu kau ninggal. masa tu shaf ada kat australia, apis telepon shaf dia nangis kat telepon teresak esak sampai shaf sendiri pun tak tahu nak cakap apa. apis cakap, 'i have lost someone who has been so good to me, losing my father is sad enough but now i have lost my cousin who is also my best friend.' aku tahan air mata aku bila piza citerkan aku. sebaklah bakim. tak leh teringat sikit nanti mesti aku nangis. dia punya sedih tu masih baru.

aku rasa pada hari apis nikah nanti, mesti dia akan sedih dan kalau dia tak dapat kawal perasaan dia, mesti dia nangis. bapak dia dah tak ada, lepas tu kau pulak tak ada. shaf cakap lagi, lepas dia balik dari australia, apis nangis tersedu sedu depan shaf sampai 1 jam dia nangis. shaf kata dia tak pernah nampak orang lelaki nangis macam tu sekali. yelah apis ngan kau kan baik. memang dari kecik korang dua baik sampai ke besar walaupun korang ada jugak selisih paham. oklah bakim, aku tak boleh tulis lagi. aku ada kerje nak buat, nanti aku tulis lagi bila aku free ok. aku harap kau akan tenang sentiasa di sana. aku pasti satu hari nanti kita akan jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment