I Am Sensitive

I Am Sensitive

Monday, June 20, 2005

it's how we live now...

dear diary, allow me to speak to my brother ok.

assalamualaikum bakim, lama tak cakap ngan kau. banyak citer nak bilang kau sampai tak tau mana satu nak start dulu. aku rasa kita cakap pasal kucing dulu. hang tuah dah besar sekali. umur dia baru aje 8 bulan tapi badan besar cam gajah. jenis rag doll memang besar cam tu. tuah tu suka berkawan bila kita bukak pintu aje, dia diri depan pintu nak kuar sebab kat luar rumah tu ada a few stray cats that come and go as and when they like. tuah likes to be with them but we try not to allow him to be close to those cats physically or have any kind of contacts. we are afraid that tuah might be infected with any kind of disease of catch the fleece bugs from them.

ada satu kucing baru kat luar tau bakim. dia ni kurus tapi garang. semalam kita kuarkan tuah untuk main main pastu, kucing tu nak gaduh ngan tuah. tuah dengar kucing tu growling, tapi dia duduk diam aje tak buat apa apa. dia tak tau lawan balik. kesian. nasib baik ayah terus lari kat tuah kepung tuah dari kucing tu. he was so vulnerable that any humans would protect him. masa kucing tu growling kat tuah, ayah lari kat tuah nak protect tuah, and mom held on to the water sprayer to spray at the cat if he attacks tuah. aku duk kat balcony aje tengok kan dua orang tua nak protect something they adore. tapi sib baik tak ada apa apa berlaku. pasal kucing kan bakim, kita plan to buy another kitten of rag doll's breed. it's so easy to rear a rag doll. they are so people friendly, obedient and discipline. tak susah lah jaga rag doll ni bakim. senang aje...tak banyak kerenah cuma biasalah nakal nakal kucing aje. hari ni balim ngan aku nak gi tengok. kita plan nak amik jantan jugak. nak kasi nama Hang Jebat. he will be hang tuah's younger brother.

hang jebat ni kan bakim, murah sikit dari tuah. caterry dia jual cuma 900 aje. hang tuah kita beli 1200. aku ngan balim share tapi yang jebat ni aku tak nak share lah sebab i need to save all the money i can get for my studies. i have gone to the bank to apply for study loan and i have submitted my applications. i am waiting for the approval. harap harap bank loan aku approve lah jadi i can study at ease. yang aku pinjam ni tak banyak cos any loan below 8k does not need any official documents. eh stop, i don't want to go out of context. let's go back to hang tuah. ok..the website has got the kitten's picture. dia jenis cream lilac, muka dia putih semuanya. lebih banyak putih dari warna lain. mata biru, that's the identity of rag dolls. umur dia dah 12 weeks so we can actually bring him home already but the caterry is holding him back until 17th of july.

hang jebat ni kan bakim, muka dia memang ada championship quality. rag doll ni kan kalau nak masuk championship muka dia nak kena ada diamond shade. that's the criteria for championship category. hang jebat has this quality and so i guess that's why the caterry is entering him in the competition. so if we are really getting him, then we will have to wait till the competition is over. actually, hang tuah is also entering the july cat's competition under household category. mintak mintak lah dia menang lagi. hehehe..dapat food supply sama litter supply which can be of great savings to us. nanti malam ni balim pergi ngan aku kalau kita jadi beli jebat, aku bilang kau ok. ok lepas kucing kita cakap pasal aku pulak. bulan 8 ni insya Allah aku ngan mak gi KL register sekolah lepas tu bayar fees sekali. duit sudah ada cuma loan yang aku amik tu untuk stabilise my financial position as a student there. untuk tahun pertama, i will be financing myself, i require about RM25K. aku nak beli keter bakim tapi tak tau keter apa. what i have in mind is, Aero Sport, MYVI or kancil aje. kalau aku beli semuanya mesti solid white colour.

car is a necessity there and believe me i do need one. itu yang nak kena ada spare cash but not to worry cos even if i am there studying, i will still come back to singapore weekly since my boss wants me to work freelance with him. i need the income anyway. lepas duit insurance oklah tu kan? makan masak kat rumah ajelah..back to student's life. less money for leisure and shopping. aku ada important matters nak discuss with you. aku dah cakap ngan mak, first year memang i will be financing myself but come to the years after that i am not able to finance myself. memang dari dulu mak dah cakap nak support my studies financially but i am trying to be financially independent. if it's not 100 percent then at least i am 50 percent financially independent. bakim, duit kau tu sebenarnya mak nak gunakan untuk tanggung aku belajar. mak kata, memang kau ada pesan sebelum kau meninggal yang kau nak mak pakai duit tu buat kan rumah kat kampung. memang itu cita cita mak dan kau pun tahu she needs the money for the construction. tapi mak cakap, she cannot be selfish and she has to prioritise things.

mak kata, kalau boleh duit kau tu mak nak amal jariah kan untuk faedah diri kau sendiri dan dapat pahala yang berpanjangan hingga ke akhir zaman. duit kau tu banyak bakim, ayah selalu sedekahkan kat mesjid tiap kali ayah sembahyang jumaat. duit kau pada ayah tu ayah nak hajikan kau, ayah sedekahkan duit kau tu dan yang lain ayah simpan untuk emergency. memang aku ngan balim tak mintak mintak pun ayah duit skrng sebab we have enough for our own use and if possible we would like him to have early retirement. duit kau pada mak tu, mak nak gunakan untuk aku sambung belajar nanti. mak cakap ngan aku dengan air mata dia meleleh, dia pesan suruh aku belajar rerajin, capaikan cita cita aku. duit aku belajar sudah ada cuma yang penting aku kena usaha sendiri biar sampai ke destinasi. susah macam mana pun aku kena usaha. dia pesan kau yang akan tanggung aku nanti, walaupun kau dah tak ada, duit kau cukup untuk aku buat belajar nanti.

dia pesan kat aku suruh aku rajin sembahyang sedekahkan alfateha kat kau sama usahalah semampu aku untuk berjaya nanti. mak nangis masa dia cakap kat aku tu. yelah dia terkenang kan kau bakim. mungkin kata kata kau masih terngiang ngiang kat telinga dia. aku betul sebak masa tu, aku tahan air mata aku. sebak dia sungguh macam apa tu...menusuk kalbu kalau orang nak describe. dah hampir setahun masih sedih lagi. memang tak dapat kita lupa kau bakim. tapi aku nak kau ingat, walau di mana kita berada apa kita buat, kau masih tetap ada kat hati kita. memang jasad kau dah tak ada tapi kita percaya roh kau masih ada. memories that we had shared together are right here in our hearts. you are in our background like our shadows. kau jangan takut bakim, aku akan usahakan untuk pinjam loan dari insurance aku kalau aku tak cukup mungkin aku akan pakai jugak duit kau. aku harap kau halalkan duit kau tu ok.

nanti aku dah kerje aku bayar kau balik. jangan takut bakim, aku tak akan sia siakan duit kau dan harapan mak sama ayah. kau percayalah kat aku. it is just a matter of time. memang aku tak nak mintak ayah tanggung aku belajar, kalau boleh i want him to have a peace of mind. i can get by with whatever that i have. memang aku terharu bila mak cakap macam tu sebab memang aku tahu niat mak untuk dirikan rumah kat tanah tu. kau tahu bakim, banyak dugaan kita hadapi internally and externally. tapi tak apa lah itu semua dugaan. bakim, kau tahu kan aku sayang kau. dulu kalau aku kasar kasar ngan kau, kau jangan amik hati ok. kau ampunkan dosa aku ok. i admit that i didn't show much affection toward you but that didn't mean that i didn't love you. aku nak terangkan kat kau, apa pun aku cakap masa kau hidup, apa pun aku buat masa kau hidup, kita tetap darah daging bakim. kita besar sesama, duduk sebumbung, makan dari satu tangan. apa pun yang dulu tu aku tetap sayangkan kau.

memang aku kasar ngan kau tapi janganlah anggap aku tak sayangkan kau ok. kita adik beradik kan, kalau bergaduh tu aku rasa itu perkara biasa. kau maafkan aku ok. aku kasar ngan kau aku tahu. kalau aku terlepas cakap ke apa ke...janganlah anggap serious sangat. aku cakap masa tengah marah jadi i might have said things that were not music to your ears. aku menyesal bakim. sungguh aku menyesal. tapi deep down in my heart, you know that i love you. ingat tak masa kau tengah weak. kau dah tak leh jalan masa tu kan? kawan aku russia datang rumah kan? lepas tu kawan kau telepon, dia ejek ejek kau sebab kau sakit tak leh jalan. mungkin dia nak bergurau ngan kau tapi he forgot how sensitive sick people are. aku tahu bakim apa perasaan kau bila dia cakap macam tu kat kau. kau panggil aku, kau mengadu kat aku kan? kau ingat tak? aku sedih bila aku dengar dia cakap macam tu kat kau. aku tengok muka kau, aku tahu kau geram tapi kau tak leh buat apa apa sebab kau dah almost paralysed.

i just thought i wanted to do something for you, my brother. ingat tak aku telepon dia balik lepas tu aku maki dia cukup cukup? mesti kau ingat kan? aku rasa masa tu aku dah almost at the peak. tangan aku semua shivering sebab tahankan marah. aku rasa kalau dia ada depan muka aku, memang aku dah bunuh dia kan? *istighfar* tak lah macam tu cuma aku nak describe kan kau aje the level of my anger. aku hilang takut bakim. memang sungguh kalau dia depan aku, aku pukul dia sampai mati. kekadang tu kan, kalau orang sakitkan hati orang yang kita sayang lebih lebih lagi darah daging kita, kita datang satu perasaan yang sangat berani which can overcome all the fears in us. kau paham kan maksud aku? memang aku tahu selama ni kau yang protect aku, kau yang defend aku dari kecik, tapi masa tu dengan keadaan kau macam tu, i felt that it was my moral duty and obligation to protect and defend you. i just thought i would do that for you sincerely from the bottom of my heart. i was proud of what i did you know because i know, i did it for you, my own brother. puas hati aku bila aku marah kawan kau tu.

bila aku dah letak telepon tu, aku pergi kat bilik kau kan, kau pandang muka aku and i knew you were happy and proud of me. i can tell from the looks in your eyes. that was enough for me you know. it didn't matter what i did, but knowing that i have done something that made you happy and erased all the sadness away from your heart was a reward that's beyond sufficient. i never can forget that look on your face. kau tahu tak bakim, masa aku mandikan kau, bersihkan kau, suapkan kau, aku buat dengan ikhlas tau. jangan sesekali kau ingat aku buat sebab aku terpaksa ok. itu tanggungjawab aku. aku nak cakap kat kau, selagi aku hidup, aku akan sedekahkan kau alfateha, aku nak bacakan kau quran. jangan takut bakim, aku janji kat kau. kalau aku dah duduk kl nanti, ada kawan aku yang boleh tolong guide aku baca quran. jangan bimbang ok. aku nak mintak maaf banyak banyak kat kau bakim, dari hujung rambut sampai hujung kaki. kau maafkan lah aku bakim. kau masih hidup pada aku, aku tak pernah anggap kau sudah tak ada.

dalam hati aku kau masih hidup. bakim, kau tahu tak ada berita baik untuk kau. mungkin doa doa kita sudah dimakbulkan Tuhan. kau kan tahu selama ni ayah tak selesa sangat ngan sedara sebelah mak. kalau balik kampong mesti tak selesa. mak nak buat rumah pun macam tersekat sekat sebab ayah tak berapa suka. kau tahu tak sekarang dah nampak perubahan besar. sebenarnya, last saturday they went back to tangkak cos mak utih wanted to view and check on the progress of the construction of her house. i didn't follow cos i got my driving and my quran class. diorang pergi sehari aje tak tidur sana. aku rasa masa ayah kat sana, ayah dah tengok tanah mak tu besar mana. lepas tu dia pun dah tengok rumah mak utih. and from all the hassle of the current house, i think he is beginning to feel how pressurise it is to live in singapore. kau tahu kan aku ngan balim nak beli rumah kita sekarang ni. and we need to come out with 4 percent cash out of the total selling price. and he is already feeling the pain of having to pay cash for the house. ayah dah mula pandang jauh sekarang ni bakim. he can foresee the future now and he is looking ahead.

sunday morning, he joined our conversation and spoke to us about his intentions. dia nak buat rumah kat kampong bakim. dia cakap, buruk buruk pun at least rumah kita sendiri, tanah kita sendiri. tak yah risau tentang apa lagi. kalau ayah dah retire pun, boleh duduk kampung buat kerje kampung aje. makan apa yang ada aje lepas tu tak yah risau pasal duit rumah lah insurance rumah lah itulah inilah. ayah cakap kalau buat rumah kat kampung, dia cuma bayar bill aje pastu tak yah risau pasal duit rumah lagi. yelah bakim, nak duduk sini bukannya senang. nak kena kerje sampai tua baru boleh, lainlah kalau kaya raya. actually, i still think financial planning since you were young is crucial. itulah sebab susah camna pun i am not giving up on my insurance policies. memang aku selalu lepas sembahyang mintak doa ngan tuhan suruh bukak kan hati ayah untuk berubah sikap dia dengan sedara sebelah mak. mak pun selalu doa cam tu gak.

alhamdulillah doa kita selama ni dah makbul. mak dah buat sujud syukur, nanti aku pun nak buat gak malam ni. eh kau tahu kan..bank loan nak beli rumah aku ngan balim dah approve. so we can proceed with the process already. oklah bakim, aku nak buat kerje ni. ada project baru nak buat. kau jaga diri bebaik ok. next sunday kita nak bersihkan kubur kau. jumpa kau kat sana nanti ok. ingat yang aku sayang sekali kat kau. never doubt my sincerity ok.

No comments:

Post a Comment