I Am Sensitive

I Am Sensitive

Monday, June 6, 2005

it's just too bad

dear diary, please allow me to write to my brother ok.

assalamualaikum bakim, ni aku lah. dah lama tak tulis kat kau. banyak cerita nak bilang kau tapi bila dah tulis ada aje yang lupa. oklah kita cakap pasal family gathering sebelah mak dulu kat port dickson. boleh dikatakan semua datang hari tu. mak long yam, mak long zai, mak ngah anak beranak, kita anak beranak, mak uteh anak beranak, mak andak anak beranak, mak itam anak beranak, mak usu anak beranak sama keluarga tok lani anak beranak, yang tak datang cuma mak lang aje sebab mak lang sibuk amik course dah nak exam..ari tu kita gi johor singgah rumah maklang tumpang sembahyang dia pun tak ada. mak lang dah jadi very busy woman sekarang ni. abang long, abang ngah roy, zef, semualah ada. anak anak mak itam semuanya ada. si hanif tu tinggi besar orang dia, macam galah. badan dia very muscular and he is very masculine. kau tahu kan mak usu baru nikah, dia nikah kau masih ada bakim, sebulan lepas dia nikah baru kau meninggal. ermm, tak apa bakim, nanti insya Allah kita jumpa lagi satu hari nanti. memang dah dijanjikan lepas dari seksaan, bila kita dah suci bersih, nanti kita akan jumpa lagi kan. masa tu nanti kita boleh bercerita panjang lagi.

gathering tu start hari saturday sampai monday. ramai yang amik cuti monday tapi ida sama keluarga kita balik ari sunday. it was the first week of school holiday, all teachers in singapore are not allowed to go on leave during this period. kau tahu kan abang alim dah tukar field. dia jadi teacher for special education and he's taking a psychology course. dia kata kalau dah graduate and once he is qualify to be a psychologist, dia nak bukak clinic or to pursue further into the field in malaysia. mungkin kalau mak usu nak bukak clinic sesama dia boleh jugak. mak usu dah nak habis bond dia ngan malaysian army, but she's thinking of lecturing or continue practicing as a doctor. kau tahu kan memula ayah tak suka bila balim tukar field, dia nak balim terus aje jadi engineer. aku tahu sebab apa tapi malas aku nak cakap. masa balim bebaru tukar field, dia selalu lepaskan geram dia kat aku. aku aje yang kena dengar dia punya berleter. bila balim dah stable kat sini, barulah dia sejuk sikit. alah kau pun tahu perangai ayah kan. kau dah tak ada bakim, aku yang kena temankan dia. kau tahu kan dia bukannya suka sangat ngan keluarga sebelah mak. ada aje yang tak betul pada dia tu tapi kalau datang adik beradik dia, semuanya OK. apa yang KO pun boleh jadi OK. ego tak bertempat, garang tak berasas. apa activities kita ada masa gathering tu semuanya dia ejek-ejek kononnya macam lucu lah pada dia.

dia ketawakan keluarga sebelah mak macam mengejek ngejek gitu bila kat dalam hotel. mak diam aje tapi aku tahu mak kecewa ngan sikap ayah. mak nak balik ari monday ngan aku tapi dia yang tak kasi kononnya kalau boleh balik sesama. nak balik ari monday bukannya ada apa apa dia kata, lepas tu dia tengking tengking aku dalam hotel, dia cakap kalau aku degil ngan mak nak balik ari monday dia cakap 'this is the last time i will participate in your mom's family activities'. dia mengamuk macam orang dah kena rasuk. kalau ikutkan panas baran aku ni macam nak jotos jotos aje dia. aku terus angkat kaki aku keluar dari bilik tu. orang tengah marah cam tu lebih baik diamkan aje. he is still living with his past glories and wealth. itulah sebabnya harta arwah moyang kita tak turun pada cucu dia sebab kau sendiri dah tengok perangai adik beradik ayah macam mana. aku asyik berdoa aje ngan tuhan biarlah ayah berubah perangai dia. susah bakim kalau mak nak berjalan ngan keluarga mak. ayah tu macam king control. dia boleh marah mak seolah olah mak dah buat satu dosa yang amat besar kalau mak nak berjalan ngan keluarga sebelah mak.

aku tak paham langsung kenapa dia macam tu. dulu kalau kau ada, kau selalu temankan ayah bila mak nak berjalan. kau ajak dia gi pancing, gi jenjalan layankan dia nye kerenah tapi skng bila kau dah tak ada, susah bakim. aku penat layankan dia. aku dah bosan lah ngan perangai dia. nanti aku belajar ni aku tak pakai duit dia satu sen pun. kalau boleh memang nak macam tu sampai aku habis belajar. bukan aku sombong tapi aku rasa lebih baik aku buat macam tu. adalah sebabnya aku rasa kau sendiri tahu. duit savings aku, loan sama duit mak tu insyaAllah cukuplah untuk aku. kena hidup cara student kat sana nanti. kena hidup sederhana aje, tak leh mewah mewah. diorang semua tahu aku nak pindah sana, mak long, mak utih, mak ngah, abang ngah abang long semuanya tahu and they offer to help me find a place to stay. mak long yam ada bukak mulut nak dapatkan aku study loan dari shares yang dia main. mak pun ada invest sikit. itu diorang adik beradik punya nama and shares. tapi aku kalau boleh soal duit ni tak nak involve kan family. kalau boleh biar lah aku sendiri aje. lagi pun NTUC punya loan tu aku boleh apply cuma eligible ke tak itu nak kena tunggu upon approval.

i don't know if dad's side can even afford to make such offer. that's the thing i salute about mom's relatives. they are very united and helpful with each other. they started off from a humble beginning but have risen up to become professionals in their own fields. mungkin itu lah yang ayah tak boleh terima. kau kan tahu keluarga ayah selalu anggap mak ni orang kampung lah itulah inilah tapi look at where they are heading and look at the success rate mom's family have achieved. ada hikmah di sebalik apa yang terjadi, kalau harta arwah moyang tu dulu turun pada anak cucu dia, makin bongkak diorang tu semua nanti. kalau kat sini tak kemana lah harta pusaka.

aku rasa nenek tangkak lebih bijak. tak boleh baca, tak boleh tulis tapi semangat dia kental, jiwa kebal duduk sorang macam tu sampai boleh beli tanah pusaka besar macam tu. memang Allah tu maha adil dan harta pusaka dia tu turun pada mak sama adik beradik dia. tapi bila tengok harta pusaka keluarga sebelah ayah, lebih mewah lebih tinggi nilai dia tapi tak ke mana semuanya kena beli ngan government hasil dia cuma sampai ke arwah tok aje.

aku tak tahu sama ada the difference in locations play a part sebab arwah moyang kita tu kat singapore, arwah nenek tangkak kat malaysia. kalau kat singapore memeng pantang ada tanah lapang, mesti kena beli ngan government for developments projects. eh bakim, aku ada simpan hasrat kalau dah tua nanti aku nak retire duduk kat tangkak. mungkin masa tu rumah pun dah siap. cita-cita mak untuk dirikan rumah kat tanah pusaka tu. arwah ennek tangkak pesan pada mak, mak long, mak utih sama anak pak ngah suh buat rumah kat situ. busuk busuk pun kalau tak ada tempat nak tinggal, ada kampong boleh balik.

arwah nenek tangkak itulah satu satunya nenek yang aku sanjung tinggi tinggi. aku hormat pada dia sampai ke akhir hayat dia. aku kagum dengan semangat dia bakim. amat memalukan kalau aku tak boleh berjaya macam mana dia berjaya. i have to reach her level of success at least. itulah dia agaknya perbezaan orang yang hidup dengan harga diri dan jati diri yang kuat berbekalkan prinsip yang tak boleh dijual beli. kalau boleh aku nak bawak semangat arwah nenek tangkak ke mana mana aku pergi. i will carry her spirits at the background.

oh bakim, kalau tak ada apa halangan mungkin national day nanti aku ngan mak pergi KL nak register sekolah. i need to get the proper documents ready first and i need to ring the school first. uishhh kau tahu tak aku ada jugak nak apply kat UITM law faculty, dia kata melayu singapore boleh masuk tapi aku tak jadi apply. nasib baiklah aku tak apply sebab mak usu pun mungkin mengajar kat sana nanti. hehehe...nasib baiklahhh..oh abang ngah kata aku nak beli keter ke nanti bila dah duk sana, aku cakap lah aku ingat nak beli kenari aero. dia kata dia ada kawan kerje kat proton sama perodua kalau nak beli cakap kat dia nanti dia bawak kan aku. aku kata kat dia aku mungkin nak beli MYVI. cantiklah bakim! gambar dia kat website tu macam mazda 2, size dia pun sikit lebih kurang. 5 seated car and ada air bag sekali. dia ada 1 and 1.3 liter. engine dia pakai DVVT engine. seat dia pun boleh fold sama macam mazda2 punye model. aku tengok kat website dia pune dimension sikit lebih kurang aje ngan mazda2. jadi it can consider big lah jugak. cantik bakim!! kalau kau tengok pun mesti kau suka. tapi dia tak ada warna putih. kalau betul aku beli aku nak amik warna hitam lah solid. harga dia lebih kurang dengan harga kenari aero.

aduhai aku ni cakap macam orang banyak duit...hehehehe kalau tak, kancil ajelah nampaknya. hehehe aku cakap ngan abang ngah, mungkin aku duduk kat bukit antarabangsa, dia terperanjat beruk dengar. dia kata jauhhh sangat dari sekolah aku. dia cakap kat kawasan rumah dia orang sewa satu rumah RM300. kat kawasan damansara damai. mak usu kata nanti kalau aku datang ngan mak bulan august nanti, dia ajaklah aku tengok kawasan rumah tu semua. nanti dia ajak aku round KL tu nak tengok rumah sama college tu. mak usu skrng dah pindah bakim. dia tak duk melaka lagi, dia dah duk shah alam. zef pun dah duduk shah alam. zef dah beranak, ida pun dah beranak. anak ida handsome. comel. abang long dah dapat lagi satu anak lelaki. dah 3 anak dia. aai, baru tunang last 2 weeks. kau pernah nampak kan tunang aai yang sesama rewang masa ida khawin. kau masih ada masa tu. semua keluarga dah berkembang, cuma keluarga kita aje yang tak berkembang. sedih aku bila teringat balik. tapi tak apa, aku ada plan, aku habis sekolah dah kerje, dah stable, aku amik 4 anak angkat. 3 girls 1 boy. tapi nak kena tunggu aku habis belajar dulu lah.

hehehe...mungkin 4-5 tahun lagi. tak apa...nanti dapatlah mak ngan ayah cucu. aku tahu mak ngan ayah nak timang cucu tapi aku pun tahu they are not the pushy type of parents. diorang selalu ingat jodoh dan ajal di tangan tuhan. they believe in qadar and qadak, eh betul ke aku spell ni?? entahlah tapi kau paham kan maksud aku?

aku gi shopping ari tu bakim. aku beli levis lagi..hehehe..aku rasa satu almari aku dah penuh ngan levis. alahh levis nye jeans aje yang lawa, yang lain semua macam apa entah. aku paling tak suka guess punye jeans. entah apa cutting aje. aku beli tengah sale masa tu. aku rasa aku dah nak stop shopping lah. tapi kan, aku beli aku pakai apa, bukan macam ayah, dia beli tapi dia tak pakai. buang buang duit ajer. eh bakim aku kena stop dulu. nanti sambung lagi ok. kau jangan bimbang, kita selalu doakan kau. nanti aku tulis lagi.

No comments:

Post a Comment