I Am Sensitive

I Am Sensitive

Wednesday, April 13, 2005

take it all out

dear diary,

i am really thinking of taking supplements to enhance my health and to boost my energy level. i have been turning in to bed late every night and it has taken its toll on me. i have to start looking for one now. mum has been sleeping in my room for two nights in a row. it is all because of hang tuah. hang tuah has grown to like my parent's room and he always sits on the bed at mum's side refusing to buldge. he rests his head on mum's pillow and treats the bed as if it is his own. mum does not have the heart to chase hang tuah away so she sleeps in my room.

i told you tuah has captured everybody's heart in the house and nobody never gives in to him. he has become a king at home and it seems that everybody sumbits to his demands and his wishes are at everybody's command. that cat really needs a spank from me. last night my brother carried him and put him on my bed. my bed is high like a bunk bed where i have study table underneath it. so hang tuah cannot or does not dare to jump off the bed. he has this habit of wanting people to entertain him while he's on my bed. when people leave him alone, he will look down and called out to me to have him entertained.

i was studying last night and i had to stand on a stool and play with him on my bed. he ran and he rolled over on my bed. he scratched and he bit my hand for fun. i took his play mouse and threw on my bed. he ran and he caught it, sometimes carelessly dropping the mouse on the floor. everytime he dropped the play mouse on the floor, he would looked down from my bed and called out to me to pick it up. everytime he did that, i felt like a slave submitting to his master's command. ohh damn that cat!! but i never could lose my temper with hang tuah, nobody could. told you he's a darling and very adorable that you wouldn't mind pampering and spoiling him. i cannot wait for him to have another friend. i bet the house would be chaotic having two active cats playing catching with each other. we are getting a male british short hair and we are going to name him, guess what? it's going to be Hang Jebat. imagine jebat and tuah playing catching, wouldn't it be fun and entertaining?

diary, allow me to speak to my brother.

assalamualaikum bakim, kau sihat ke? aku alhamdulillah. mak ayah balim semua ok. keter kita dah sampai dah 2 minggu, balim yang drive. aku belum leh drive sebab lesen belum ada. 29th july ni test aku kat comfort driving school kat ubi. kau tau, aku amik basic test sama final test dua dua first time terus pass. terror tak aku? hehehe...sebelum amik tu ingat bukan main susah nak pass sebab ramai yang asyik fail aje. bila dah amik, senang pulak. tapi kau tau kan kawan aku melissa, dia amik final theory dia, dah 5 kali belum pass pass. dia pun silap sebab dia tak belajar, main amik aje. sekarang ni aku tengah practical. lagi 4 bulan test aku, mintak mintak aku pass first time jugak. aku ngat nak gi johor belajar drive kat sana, nak mintak tolong kawan aku pinjam keter dia. yang aku takut naik slope tu nanti.

tester suka sangat nak test naik slope. macam lah jalan raya kat sini semuanya ada slope. sengaja sangat nak fail kan orang. kau tau kan cik som pun amik jugak. dia pun dah lepas theory tinggal practical. dia dah amik test dia tapi fail jadi dia amik lagi. kalau kau masih hidup mesti kau pun amik kan? aku rindu ngan kau bakim. aku teringat ingat kan kau. kekadang tu masih tak percaya yang kau dah tak ada. nak nangis pun dah tak tau camna. ari tu kita pergi kubur kau. mak, ayah aku sama balim. kita tanam pokok kat kubur kau. cantik, tapi nak tunggu dia kembang dulu lepas tu baru potong. nak kasi bulat. nanti ayah nak bersihkan kubur kau. aku sebak lah bakim. aku teringat balik masa kau tengah sakit tu. aku tak tau sama ada aku dah buat yang terbaik sebagai adik untuk kau ke tidak. masa kau tengah sihat pun aku selalu kurang ajar ngan kau. ermmm, susah lah sekarang ni. asyik terfikir balik aje.

aku nak mintak maaf dengan kau tapi kau dah tak ada. masa kau tengah nazak tu, aku ada bisik kat telinga kau, tapi aku tak tau kau rasa apa. kau dah tak leh cakap lagi. aku geram ngan diri aku sendiri. benci lah aku. rasa macam nak hentak hentak kepala aje kat tembok. tapi aku buat yang terdaya masa kau sakit bakim. kau tau kan aku macam mana. walaupun aku salu kurang ajar ngan kau, aku sebenarnya sayang. mungkin aku tak suka sangat tunjukkan kasih sayang aku terang terang. sebenarnya aku dah mula rasa kehilangan kau. sekarang ni pergi mana mana kita 4 beranak aje. dulu kalau kau ada, 5 orang lepas tu kalau ayat ada 6 orang. sekarang ni, 4 orang aje. aku bosan lah.

fed up lah. bila duduk kat keter aku salu terbayangkan kau ada. kau mesti duduk tepi tingkap, lepas tu aku duduk sebelah kau. bakimm...bakim....aku belum puas hati lah. aku rasa macam entahlah susah nak cakap. aku sayang ngan kau bakim. abih kau dah tak ada aku boring. aku rasa bersalah ngan kau. menyesal tak sudah aku ni....aku nak kita satu keluarga macam dulu. ada 5 orang. semua sihat tak ada penyakit. kau dah tak ada, aku sedih lah bakim. aku dah hilang satu abang. tinggal balim aje. ada adik pun tak guna. tak bertanggungjawab punya adik. kau tau kan apa dia buat? entahlah bakim, aku rasa aku dah jadi macam kau. aku tak boleh pandang lagi dengan dia. benci aku dengan dia dah meluap luap.

hari tu dia ada telepon, ayah yang angkat. dia boleh telepon rumah tapi tak nak cakap pun ngan aku pasal hutang dia. dia buat bodoh aje. aku pun tak tanya sebab aku dah tawar hati ngan dia. dah meluat lah, aku cakap ngan ayah, kenapa dia boleh telepon cakap ngan ayah tapi tak nak cakap ngan aku? sebab dia takut lah tu aku tanya pasal duit. memang dasar jantan tak ada bodek. bodek tu potong sudah lagi bagus. aku geram lah bakim. abih kau tau lah kalau aku dah geram mulut memang celupar. kalau dengar nanti sakit telinga. duit tu aku tak kisahlah sangat, tapi yang aku marah tu sikap dia suka ambil kesempatan. si ayah pulak lembut sangat dengan anak. lagi lagi dengan si bahlol tu. budak tak sedar diri. ayah mana nak tengok si bahlol tu punya jahat sebab dia kan cik nor yang jaga. keluarga ayah yang jaga, jadi buruk si bahlol tu semua ayah tak nak cakap sebab kalau dia cakap nanti, dia cakap keluarga dia jugak.

ayah kan ego besar. ingat keluarga dia aje yang baik. kalau dengan keluarga mak tu, semuanya salah. aku benci lah ngan kelaurga ayah. sungguh. aku cakap ngan ayah, kalau si bahlol tu datang office ayah mintak duit, duit yang aku bagi ayah tu jangan bagi kat si bahlol tu. aku tak halalkan duit aku untuk dia. aku benci ngan dia. lepas tu aku cakap ngan mak aku dah sungguh sungguh hilang waras aku kalau bercakap pasal si bahlol tu lagi satu aku tak akan layan dia macam darah daging aku. mak cakap aku tak baik benci orang sampai tak mengaku sedara. aku cakap ngan mak bukan aku tak mengaku sedara, walau macam mana pun, dia tetap darah daging aku tapi untuk aku melayan dia macam adik beradik, aku tak nak sebab he doesn't deserved it at all. that bloody moronic stupid fucking prick!!!

kalau tengah susah pandai nak carik orang, bila dah senang semua keluarga dia lupa. lupa tanggungjawab. dia kalau carik pasal ngan aku lagi aku ludah muka dia. apa nak jadi jadilah. memang dasar jantan tak ada bodek. aku rasa aku yang perempuan ni lebih berani dari dia. musibat agong betul. aku geram lah. aku kalau cakap pasal dia, aku boleh hilang pertimbangan. macam tu punya benci aku dengan dia. i will not acknowledge him at all. kalau dia khawin, aku tak akan datang. pergi mampos ngan dia. mak ayah nak marah sama aku pun aku tak akan berganjak dari prinsip aku. that kind of man does not deserved to be treated nicely by me. if he has a problem with it, then he can go to hell. aku tau dia tu ngendeng ngendeng ayah nak beli motor nanti.

si ayah tu kalau depan kita aje cakap tak lah bukanlah itulah inilah tapi belakang kita nanti senyap senyap dia belikan. aku dah cakap dengan ayah kalau apa apa terjadi, tanggung sendiri. i don't want history to repeat itself and if history is to be repeated, he can count me out because i don't and will not give a damn about that little despicable devil. aku cakap ngan ayah, aku dah benci dengan dia, dan kalau aku mati pun aku akan tinggalkan wasiat, satu sen dari harta aku pun jangan diberi pada dia. kalau ikut hukum faraiid memang dia akan dapat tapi aku akan tetap tulis wasiat. aku tak nak nanti dia senang senang enjoy ngan hasil titik peluh aku. aku tahu apa kau rasa masa kau hidup. aku pun dah terkena bakim, aku paham apa kau rasa. he's the one who asked for it. he doesn't deserve a single cent from my hard earned money.

aku dah tawar hati sungguh dengan dia. aku tulis ni sebab aku geram bakim. aku takleh cakap ngan mak sama ayah sebab walau buruk camna dia tu tetap anak diorang. walaupun tak dijaga dari kecik tetap darah daging. kau dah tak ada, belum lagi setahun, abih kalau aku bising bising ngan mak ngan ayah pasal si bahlol tu nanti kesian diorang. aku citer ngan kau. yang aku sedih, dia tak ada sikit pun rasa kesian ngan ayah. dah lah dulu masa dia buat hal semua ayah tanggung. cik nor tu pun satu, kalau dah main amik aje anak orang, jahat ke baik ke senang ke susah ke kau kenalah tanggung sendiri. ini tidak, bila tengah senang aje diam bila tengah susah, pandai pulak carik mak bapak kandung. how can she thinks like that? she has a moral duty towards that asshole regardless of what the situation is. furthermore he was taken away and was not given away, so how can she easily wash her hands over the matters?

why didn't she think of all these first before she made her fat ass moved by bringing that little devil into her home? once she has done that action, she has a moral duty, a responsibility to take care of him and provide him with his necessities. it is an 'amanah' and she failed. shame on her. shame on all of them. bila senang tak nak ingat masa susah. manjakan sangat budak tu dari kecik sampai dah besar tak tau apa erti tanggungjawab. he doesn't show a sense of responsibility at all, not even an inch!! orang macam mana punya hodoh pun, macam mana punya miskin pun tapi kalau ada sifat tanggungjawab yang tinggi, tahu jaga harga diri, orang akan tetap hormati, tak kiralah background dia macam mana. aku dah tak boleh cakap lah pasal dia. hati aku selalu mendidir aje kalau teringat pasal dia.

kalau orang tak tau citer ingat nanti aku yang jahat, mulut macam jubur ayam tapi bila fikirkan balik, he has not earned my respect, so why should i give a damn of how i speak about him? i shall speak as and how i like about that prick. *istighfar* ermm bakim kita cakap pasal lain plak ok. biar kan si luncai tu dengan labu labunya. kalau dia tak nak perbaiki diri dia, kita tak leh buat apa apa. dia nak lemas ke nak tenggelam ke itu dia punya pasal.

bakim, aku makin kurus lah. ramai cakap aku makin kurus. aku skrng ni memang kurang makan. makan pun kat rumah aje. nak makan luar, kadang kadang aje bila mak ada class malam. kalau tak kat rumah ajelah. aku nak kumpul duit lah bakim. nak sambung belajar balik. dah lama sangat tertangguh. patutnya last year aku pindah kl tapi aku postpone sebab kau baru ninggal. nak tinggal kan rumah kesian ngan mak sama ayah. insyaAllah tak lama lagi aku pindahlah sana. aku nak kena jimat cermat skrng ni, banyak tanggungan aku nanti kalau dah belajar sana. duit rumah, insurance, transport, school fees, makan. semua tu aku kena fikir. nak harapkan mak sama ayah, aku tak boleh.

mak ada cakap dia akan support aku tapi aku pun kena save jugak. aku kan bukan macam si bahlol tu. kalau dia memang dia amik kesempatan punya. tak adalah macam tu, aku gurau aje. *istighfar* mak kan nak buat rumah kat kampung, nak pakai duit banyak, mana yang aku boleh tanggung sendiri tu aku tanggung lah sendiri. itu aje aku fikir. kalau dah belajar full time, mesti kena hidup macam student balik kan? nanti kalau masa dia dah sampai, aku bilang kau ok. aku janji ngan kau bakim, i will bring success to the family ok. once i am successful, i will dedicate my success to you.

aku janji ngan kau. susah macam mana pun, lambat macam mana pun, kejayaan itu akan aku kecapi jugak satu hari nanti. ini kira my ultimate goals. kita kena sabar ok. aku tahu kau dah tak ada, tapi semangat kau masih aku bawak jugak kat mana mana aku pergi. memang dulu aku salu kasar ngan kau tapi percayalah bakim, aku sayang ngan kau. masa kau sakit tu aku cuba buat yang terbaik untuk kau. itu aje yang aku mampu bakim. aku tahu masa hidup kau, mungkin aku bukan adik yang paling bagus dalam dunia ni tapi aku cuba jadi yang terbaik dengan cara aku. kau maafkan lah aku bakim. aku tak tau nak cakap apa lagi ni. aku masih sebak lah bakim. bila teringatkan kau aku mesti sedih.

islam tak galakkan umat dia bersedihan berpanjangan. but sometimes you just can't help it right? tak apalah, eh bakim aku dah register untuk quran module 2. ehh quran ni susah lah kalau dah advance. aku belajar dengan tajwid sekali. jadi aku ni blur lah bila huruf dia dah disambung sambung. satu huruf ada macam macam bentuk. lepas tu, 'mad' kena ingat, 'sukun' nak kena ingat, 'kasrah', 'damah' semua nak kena ingat. kalau ponteng satu lesson memang risky sebab takut tak boleh grasp apa yang uztas ajar on the next lesson. if you are a fast learner, then it is ok but if u r slow then it's risky.

nak kena banyak practice baru boleh lancar baca kalau tak lambat. nak kena kenalkan huruf dia betul betul, bunyi nya, 'makhraj' huruf dia kena jaga. tajwid kan serious sikit lagi pun tajwid memang emphasised kan untuk sebutan dan bunyinya. 'mad' dia pun kita kena jaga. aku nak kena practica lah bakim. kita pakai buku Iqra. buku tu bagus, very straightforward. eh lupa nak cakap ngan kau, hang tuah dah besar. dia dah 7 bulan dah. nakal dia tu tapi baik. tak tau nak gaduh. kuing luar tu sepak muka dia lepas tu dia diam aje. dia tengok kan aje kucing tu. sedih tengok tuah cam tu. balim angkat tuah masuk dalam abih tu dia marah kucing luar tu. tuah tu kan ection aje. dia suka masuk bilik aku pastu diri atas keyboard aku pastu tengok kat luar. kadang kadang kalau orang tak tengok, dia terus keluar tingkap. nakal dia tu. aku jentik tinger dia. tapi dia tahu yang aku marah sama dia kalau dia keluar tingkap. takut dia jatuh. bahaya kan. nanti kalau dia nak kejar burung dia lompat nanti habis jatuh. banyak kucing yang mati cam tu. bakim, aku dah penat ni. nanti kalau ada cerita baru, aku bilang kau ok. jaga diri baik baik. aku sayang kau.

No comments:

Post a Comment